Trollkyrkja (1762 moh)

Valldal / Norddal

Trollkyrkja fra nord Trollkyrkja Trollkyrkja Trollkyrkja Trollkyrkja fra sørøst Trollkyrkja

I likhet med Middagshornet og Grøthornet, så finnes det mange med navnet Trollkyrkja/Trollkirka. Denne ligger mellom Valldalen og Muldalen og har med sine 1762 moh et vidt utsyn i alle retninger. Herfra ser en blant annet kjente topper i Tafjordfjella og i Romsdalen.
Trollkyrkja er en alpin tind som står i stil med navnet sitt, steil og spiss som den er fra alle kanter. Der er 3 rygger som møtes i Trollkyrkja og den sørøstlige er den enkleste. Noe luftig klyving til topps.

Panorama fra toppen: Muldalsegga mm

Panorama nord-nordvest

Topper rundt Trollstigen/Romsdalen

Tafjordfjella

Der er flere utgangspunkt for topptur til Trollkyrkja: En kan starte ved sjøen ved Muldal og gå innover forbi Muldalssætra før en svinger nordover, eller en kan ta en lengre ryggtravers fra Fjøra via Hegguraksla, Blåfjellet og Muldalsegga. Men den mest brukte er nok med Gudbrandsjuvet som utgangspunkt.
Selv fra Gudbrandsjuvet blir det en tung tur med ca 1550 høydemetre. I begynnelsen følger en sæterveien og ved sætrene er der en sti som går videre til Heisætra. Om vinteren med snø blir det å finne åpninger i skogen oppetter, men samme trase som stien eller evt elvedalen vestenfor kan være et utgangspunkt. Se turrapport fra 12. mai for videre skirute.
Sommerstid fra Gudbrandsjuvet går en gjerne langs fremste Heivatnet og opp til sørøstryggen av Trollkyrkja på østsiden av Middagshornet.

Tur-rapport:

Kart:

Skitur til Trollkyrkja 12.mai 08 (28 bilder)
Tur fra Fjøra til Trollkyrkja via Muldalsegga 30.juli 08 (58 bilder)